fredag 11 maj 2012

Storyline: Auf dem Campingplatz

I årskurs nio brukar jag genomföra en storyline som utspelar sig på en campingplats. Jag inleder med ett kapitel i vår lärobok som handlar om ungdomar som är ute och cyklar och träffar andra ungdomar på en campingplats.

Därefter visar jag upp en tom campingplats (som jag målat i förväg) och presenterar min karaktär som jag ritat och klistat på väggbilden. Eleverna får nu i uppdrag att rita och presentera vars en karaktär. (Name, Alter, Familie, Freunde, Hobbies + Warum bist du hier? Wie lange bleibst du hier? Mit wem reist du?) De måste också bestämma hur de bor på campingplatsen; i tält, husbil eller i husvagn. Dessa inkvarteringar ritas även de och klistras upp på väggbilden. Första läxan handlar om att förbereda en muntlig presentation av sin påhittade karaktär.

Olika gäster på campingplatsen
Olika gäster på campingplatsen












Nästa genomgång handlar om väderord, som blir läxa. Eleverna vet att vid läxtillfället kommer de att sammanföras med någon annan på camping-platsen och de ska presentera sig och börja prata om bland annat vädret.  Jag brukar låta eleverna träna väderord dels i vår lärobok, dels på en digital resurs  på BBC languages.

Elever som genomför ett samtal på campingplatsen
För avsnittet därefter har jag hittat information på nätet om en verklig tysk campingplats, Hohenwarth.

Information på nätet om campingplatsen Hohenwart
Jag använder denna informationstext som läsförståelsetext. Andra sidor med sevärdheter och vandringsleder används också och campingästerna bestämmer sig för att ge sig ut på vandring till Kötzinger Hütte. Vandringsleden finns beskriven (se länken ovan) och vi läser den tilllsammans medan jag pekar ut var vi går på en enkel skiss jag gjort i Paintbrush.

Skiss över vandringsvägen till Kötzinger Hütte
För att komma till Kötzinger Hütte finns det en brant stig och en lättare och campinggästerna delar upp sig i grupper beroende på vilken stig de vill gå.  Grupperna hittar på vad som händer under utflykten, men de måste hitta på att en av deltagarna skadar sig eller blir sjuk på något sätt och de ska komma fram till hur de löser detta problem. Sjukdomsord presentras och blir läxa. Till veckan därefter blir läxan att lämna in ett brev där man berättar om sin tid på campingen, vem man träffat och om utflykten man varit på.

Brevet används som bedömningsunderlag och jag brukar även låta eleverna göra en läsförståelsetest med en turistinformationstext samt en hörförståelsetest från läroboken som utspelar sig på en camping.

Vistelsen på campingplatsen avslutas med en kväll runt lägerelden där man sjunger trallvänliga tyska visor som jag hittat på YouTube med text,  bl a Lagerfeuerlied LiedFliegerlied, Cowboy und Indianer och Ein bisschen Frieden.

Som variation i språkundervisningen är storylines en utmärkt metod. Moment som ingår i "kursen" bakas in i ett sammanhang och upplevs som mer meningsfulla. Genom att eleverna får hitta på karaktärer med mera blir kommunikationen äkta, d v s varken jag eller de andra eleverna vet vad samtalspartnern kommer att säga så man kan inte ha förberett vad man ska svara. Man måste lösa språkliga problem som uppstår när man ska interagera och vidareutveckla samtalet. Metoden är kreativ och elevaktiv eftersom eleverna måste skapa, karaktärer, bilder, dialoger och texter. Vissa elever "tar ut svängarna" och passar på att skapa riktigt spännande karaktärer vilket leder till intressanta dialoger och texter. Jag genomför en storyline varje läsår i alla mina grupper och de är uppskattade inslag i undervisningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar